Lindning

Det är väldigt, väldigt många som absolut inte kan linda. Tycker man borde ta upp det här bättre på ridskolor så att folk får öva och lära sig! 
Säger inte att jag lindar perfekt, för det gör jag inte! Men jag lindar i alla fall på rätt sätt vad jag har lärt mig.

För det första, börja linda uppifrån och neråt (alltid bakåt, utåt)
För det andra, linda med jämt tryck hela tiden, inte för spänt och inte för löst och se till att lindan ligger jämt så det inte blir några skrynklor
För det tredje, avsluta inte lindningen mitt på benet eller längst ner, högst upp ska det vara.

Jag har lärt mig att man ska linda från halva knäet ner till kotan, kan linda en bit ner på kotan ifall man vill så hästen får lite mera stöd.
Tänk på att fleecelindor går att linda utan padd men med alla andra lindor bör man använda padd.

Om man inte kan linda rätt gör det mer skada än nytta!



/ Lovisa

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fast du lindar ju inte halva knäet? :)

2012-03-23 @ 08:29:40
Postat av: eva

bra skrivet! jag som inte brukar linda så ofta just för att jag känner mig inte säker på hur man ska göra ska ta del av dinna tips! :) tack för det!

2012-03-23 @ 12:21:00
URL: http://evahagelberg.blogg.se/
Postat av: .

snyggt lindat!! :D

2012-03-24 @ 19:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0