Flugskydd

Hur skyddar ni era hästar mot flugor, knott etc? Vad använder ni för medel? Täcken, flughuvor eller flugpannband?


På dagarna har Mossan ett insekttäcke om det behövs, samma med huva. Brukar spruta lite insektspray så hålls flugorna borta ganska bra. På nätterna när dom går ute får hon ha på ett insekttäcke som skyddar mot knott etc, då har hon inte på huva då det inte är så mycket flugor.

Har använt Switch på Mossan tidigare men då hon inte tål det (kliar av man och svans) så håller jag mig till vanligt flugspray och så smörjer jag svans och man med AVS för att förhindra att hon kliar av allt då hon är lite känslig. 






Fyra ess hästsalva är perfekt för att smörja in i ansiktet och på skapet på hästarna, funkar jättebra och håller flugorna borta.




/ Lovisa

Kommentarer
Postat av: Eva

raffe har alltid flugtäcke nu på sommaren och huva, brukar smörja med just den där hästsalvan runt ögon, mule och där han har sår (det läker allt), skapet, ja det är bra till allt! och 1 gång i veckan brukar jag spraya hela honom med ultra shield och borsta igenom då håller sig allt flugfän borta :) Sen är ju det där dilemmat med vitlök... För tillfället ger vi inte för det är slut över allt och det har inte börjat komma så mycket fästingar. Men då de kommer så brukar vi ge ett litet mått varannan dag :)Jag tror att det är helt ok att ge om hästar går på bete men ger man hästar vitlök som står i vanliga grushagar i för stora mängder så kan det vara lite skadligt :)

2012-06-07 @ 16:06:26
URL: http://evahagelberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0